Provincies krijgen uitstel om handhavend op te treden tegen PAS-melders

Vandaag heeft de Raad van State uitspraak gedaan in drie individuele rechtszaken over handhaving door provincies bij PAS-melders. In de rechtszaken werden de provincies Utrecht en Overijssel verplicht om handhavend op te treden tegen de activiteiten van de bedrijven, omdat zij hiervoor geen geldige natuurvergunning bezitten. De situatie van PAS-melders, die buiten hun schuld om zonder geldige vergunning zitten, werd tot nu toe gedoogd. Provincies hebben nu tot medio 2025 ruimte gekregen om af te zien van handhaving tegen activiteiten van PAS-melders, als ze dat voldoende kunnen motiveren. In deze drie casussen moeten provincies binnen 16 weken een nieuw besluit nemen. LTO blijft aandringen bij het Rijk en de provincies om de uitvoering van het legalisatieprogramma voor PAS-melders met grote spoed op te pakken.

“Provincies kunnen weliswaar afzien van handhaving tot medio 2025, maar helaas is daarmee de onzekerheid voor deze bedrijven, en de rest van de PAS-melders, nog steeds niet weggenomen. De overheid moet zich daarom op alle mogelijke manieren inspannen om deze bedrijven zo snel mogelijk zicht op legalisatie te geven. Daar is de overheid bovendien wettelijk toe verplicht.”, zegt Bert Zandman, portefeuillehouder Platteland en Omgeving bij LTO Nederland.

“Recente jurisprudentie en het voorstel van LTO om de KDW uit de wet te halen, bieden handvatten om hiermee aan de slag te gaan. LTO gaat er vanuit dat de overheid het uitvoeren van het legalisatieprogramma met grote spoed en zorgvuldigheid oppakt.”, vervolgt Zandman.

Achtergrond
Al sinds de stikstofuitspraak door de Raad van State in 2019 zitten PAS-melders, bedrijven die onder het Programma Aanpak Stikstof (PAS) met een melding vrijgesteld waren van de vergunningsplicht, zonder geldige vergunning. De Rijksoverheid en de provincies hebben zich via de Wet natuurbescherming gecommitteerd om via een ‘legalisatieprogramma’ zorg te dragen voor het legaliseren van de meldingen. Dat moet gebeuren vóór 1 maart 2025. Tot nu toe is het legalisatieprogramma geen succes en zijn slechts enkele bedrijven gelegaliseerd.

LTO blijft benadrukken dat het legaliseren van PAS-melders met de hoogste prioriteit moet worden geregeld, en verzet zich tegen het indienen van handhavingsverzoeken tegen PAS-melders. Dat activistische organisaties beleid aan de kaak willen stellen over de rug van boerengezinnen, die buiten hun schuld om in deze situatie zitten, is zeer kwalijk.
 Provincies mogen sommige PAS-melders ontzien van Raad van State (nd.nl)

Provincies zijn niet altijd verplicht om op te treden tegen zogeheten PAS-melders, bedrijven die zonder natuurvergunning zitten en daardoor formeel in overtreding zijn. Tot medio 2025 krijgen ze de ruimte om in sommige gevallen af te zien van handhaving, zo heeft de Raad van State bepaald. Ze moeten dan wel 'motiveren dat er een redelijk evenwicht is tussen de belangen van PAS-melders aan de ene kant en het natuurbelang aan de andere kant'.

 Handhaving PAS-melders voorlopig van de baan (melkvee.nl)

Provincies mogen tot medio 2025 afzien van handhaving tegen PAS-melders. Zij moeten dan wel motiveren dat er een redelijk evenwicht is tussen de belangen van PAS-melders en het natuurbelang.

 Provincies krijgen uitstel om handhavend op te treden tegen PAS-melders (lto.nl)

Vandaag heeft de Raad van State uitspraak gedaan in drie individuele rechtszaken over handhaving door provincies bij PAS-melders. In de rechtszaken werden de provincies...

 PAS-melders hebben even iets meer ademruimte - Nieuws Stikstof (boerenbusiness.nl)

Provincies mogen tot medio volgend jaar afzien van handhaving tegen activiteiten van PAS-melders. Het gaat echter niet zomaar. Ze moeten dan wel motiveren da...

Nieuwsgrazer

Reacties

+1
Koeien boertje
Kan d'r weer mest op de provincie grond
+1
rene-de-jong
@Koeien boertje Juist niet: "zoals bijvoorbeeld het Overijsselse bemestingsverbod. Als zij daarvoor kiezen zullen die maatregelen ook moeten doorlopen tot medio 2025."

raadvanstate.nl/actueel/nieuws/…

De Provincie zou er ook voor kunnen kiezen om de handschoen op te pakken en te onderbouwen dat er in het geheel geen vergunning noodzakelijk is.

Dir zullen ze namelijk ook moeten doen als ze gaan handhaven en de betreffende veehouder vervolgens in beroep gaat. In dat geval moet namelijk de Provincie aantonen dat het bedrijf significante invloed heeft, en dat kan geen enkele Provincie over een individueel geval zeggen bij deze minimale hoeveelheden.

Ze weten inmiddels juist in deze provincie hoe dit zou kunnen/moeten, als de gedeputeerde vMartels zijn toegezonden stukken leest kan ook wat nuttigs doen namens de BBB.

De provincies kunnen ook niks doen en enkele procedures afwachten waardoor ze volledig voor schut komen te staan
JohnDeere7serie
@rene-de-jong Onderbouwing van de provincie moet beter, dat is nu simpel, de droge depositie is kleiner dan eerst aangenomen, dus geen overschrijding van KDW.
rene-de-jong
@JohnDeere7serie Volgens mij wordt hier bedoeld dat er beter onderbouwd moet worden om niet te handhaven, met als voorbeeld het niet bemesten t/m 2025.

Wat Overijssel dus beter zou kunnen doen is net als in de Porthos uitspraak; aantonen dat er géén vergunning (passende beoordeling) nodig is.

Dit kan namelijk ook in geval van (berekende) 'overschrijding' ;
raadvanstate.nl/uitspraken/@138775/…
"Bij een overschrijding van de KDW staat namelijk niet al bij voorbaat of steeds vast dat significante gevolgen kunnen optreden. In verschillende uitspraken heeft de Afdeling geoordeeld dat met een voortoets kon worden volstaan, in situaties waarin het plan of project leidde tot een toename van stikstofdepositie op overbelaste habitattypen (zie bijvoorbeeld de uitspraken van 22 april 2020, ECLI:NL:RVS:2020:1110, 9 juni 2021, ECLI:NL:RVS:2021:1214, en 26 oktober 2022, ECLI:NL:RVS:2022:3093)."

Dat kan voor PAS-melders omdat de onzekerheden of 'ruis' in de berekeningen zo groot zijn dat je volgens TNO tot 10 mol niks zinnigs kunt zeggen over invloed, laat staan significante invloed.
Dat TNO maar tot 10 mol rapporteert komt omdat uit gaan van een veel te lage 'ruis'
rivm.nl/sites/default/…

Dat dit kan blijkt ook uit de VIA15 uitspraak over AFSTAND; hier wordt gezegd dat je na 25 km niks zinnigs meer kunt zeggen over de invloed van betreffend bedrijf/activiteit.
Deze afstand had overigens ook nog veel korter kunnen zijn.
Dit word helder beschreven in het rapport van DND;
denieuwedenktank.nl/stikstof/

Maar zolang de provincie EN de juristen van de veehouders niet bezwaar maken tegen de vergunningplicht zal de RvS dit onderdeel niet beoordelen want; NIET betwist, het ligt niet op de weegschaal dus geen discussie dat méér dan 0,005 significant is..........
+1
ReneGroener
Weet niet wie er blijer is na deze uitspraak.
De boer die nu weet dat hij nog tot midden 2025 uitstel heeft.
Of MOB die nu een extra handvat heeft om de provincie te dwingen handhavend op te treden midden 2025.
Of eigenlijk weet ik het wel, jammer genoeg
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden natuurbescherming , platteland , stikstof , overheid , uitspraak , overijssel , programma aanpak stikstof , pas-melders , Utrecht en nederland geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!