Wetenschap op bestelling

x.com/VegtDoor/status/…

Stikstof dossier, hoe lang blijft deze leugen nog stand houden ...

Adema moest vrijdag een wit voetje halen, terwijl zijn onderdanen naarstig op zoek zijn om de kabinetsleugen in de benen te houden.

En nog zijn er sector partijen druk in de weer om deze ambtenaren, deze ministers, dit kabinet te helpen op zoek naar een "oplossing".

Straks heb ik nog iets leuks over het Dwingelderveld, te thuishaven van een nieuw bakken tijdelijk voorzitter. Misschien gaan de oogjes open.
John Spithoven

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+6
rene-de-jong
De e-mail schrijver van minlnv schrijft op 29 juni 2022 terecht dat het TNO rapport verkeerd wordt geïnterpreteerd.

Het is niet de Minister die dit doet maar haar vaste ambtenaar Dick Bal die dit TNO rapport via deze 'appreciatie' wegschrijft zodat het voor beleid niet gebruikt hoeft te worden;
rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/…
omgevingsweb.nl/beleid/…

TNO schrijft namelijk helemaal niet dat 0,005 gecontinueerd kan worden.
Het rapport wijst er o.a. op dat de 0,005 ondergrens een willekeurige en niet wetenschappelijk onderbouwde rekengrens is; rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/…

Via de mail zijn de mensen bij IPO/BIJ12 en LNV hierover geïnformeerd echter ze weigeren dit willekeurige getal te wijzigen en verwijzen naar de RvS, die mag er eerst over oordelen, tot die tijd mogen hun verzinsels blijven bestaan.

Het is niet voor het eerst dat de Minister wordt misbruikt door D. Bal, de eco-activist op LNV
Het meest extreme voorbeeld is het rapport van Arcadis over natuurlijke kenmerken en hoe andere landen dit doen; foodlog.nl/artikel/uit-het-stikstofmoeras/…
+1
John Spithoven
@rene-de-jong Het kabinet is verantwoordelijk en laat het gebeuren.
Als het kabinet niet wil dat D Bal, C Backes, W de Vries, JW Erisman, v Dobbe, Bobbink op aangeven van de groene elf de dienst uit maken dan sturen ze ze weg. En dat doen ze niet.

Daarom....en stem op de huidige coalitie partijen, is een stem voor eco communisme ( overigens is dat een stem op PvdD, Verenigd Links Volt ook. En waar ik NSC moet plaatsen is mij niet duidelijk.
+2
Bekkink
@John Spithoven nsc is links
rene-de-jong
@John Spithoven In mijn beleving is het aan de juristen om o.a. het TNO rapport WEL goed te interpreteren en in te zetten bij een rechtszaak.
Op deze wijze krijgt o.a. D.Bal via de Minister wel een tik om de oren.

Maar OF het door de juristen wel op de juiste wijze wordt ingebracht is nog maar de vraag en dit moet dus nog blijken.
Het rapport van DND en de notitie Hoekman zijn hiervoor perfecte handvaten.

Zoals eerder aangegeven proberen de BBB gedeputeerden dit o.a. via het IPO maar ook daar is de vraag of ze het wel goed doen en de juiste juristen er bij hebben.
Veelal betrekken ze hun vast jurist er bij en doen ze halfbakken voorstellen die ook weer door de zittende macht kan worden weggeredeneerd.

Indien je de juiste juristen aan het werk zet zoals bij de Via15 (25 km) zaak en de Porthos zaak dan kun je winnen. De deskundige waar DND naar verwijst is dus degene die de RvS in de Via15 zaak wist te overtuigen.

Het is een kwestie van tijd dat dit onderdeel (0,005 mol) volledig van tafel gaat, de ambtenaren wassen hun handen in onschuld en zijn tijdig vertrokken naar een baantje bij SBB, net als Kalden destijds.
Melkveehoudernh
@John Spithoven vond de volgende column wel een eye opener

column efshin ellian in de telegraaf,

FvD werd in 2019 de grootste partij in de Eerste Kamer. Het duurde niet lang voordat de partij van karakter veranderde en uit elkaar knalde. Jammer van die zetels. Er zijn nog meer voorbeelden te noemen. Bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen stemde een aanzienlijk aantal kiezers voor het ’nieuwe leiderschap’ van Sigrid Kaag (D66). Ik vond het een misleidende leuze. Nu komt Pieter Omtzigt (NSC) met een eigen variant: ’bestuurlijke vernieuwing’. Ook deze leuze deugt niet.

Toen aan Omtzigt werd gevraagd of hij premier van Nederland wil worden, gaf hij geen antwoord. Later beweerde hij dat de premier volgens het ’staatsrecht’ een onbelangrijk persoon is. Hij opperde zelfs dat hij, als zijn partij de grootste wordt, iemand gaat aanwijzen als premier van Nederland. Te gek voor woorden! Omtzigt vraagt mensen op hem te stemmen, terwijl het land door iemand zou worden geleid op wie we niet hebben gestemd.

Sprong in het diepe
Een premier is de leider van het land, vooral in een crisissituatie. De premier van Omtzigt vreest derhalve de gunst van de kiezers niet omdat hij zich niet hoeft te bekommeren om de stem van de kiezers. De premier van Omtzigt moet zich slechts bekommeren om de gunst van Omtzigt. Vroegen noemden we dit een dictator. Omtzigt vraagt ons, net als Kaag deed, om een sprong in het diepe te wagen. Dat moeten we niet willen. We willen een premier die juist ons stemgedrag vreest.

Omtzigt waardeert de kiezers niet. En daarmee relativeert hij het beginsel van de parlementaire volkssoevereiniteit als grondslag van de democratie. Te pas en te onpas verwijst Omtzigt naar de Grondwet. In 2022 bracht ik met mijn collega Bastiaan Rijpkema, in samenwerking met collega-hoogleraren, een boek van ruim zeshonderd pagina’s uit over onze Grondwet. Vooraanstaande juristen schreven diepgaande commentaren over een aantal belangrijke grondwetsartikelen.

Het primaat van wetgeving en beleid ligt bij de volksvertegenwoordigers. Maar Omtzigt wil de volksvertegenwoordigers beperken. Hij wil een uitgebreide constitutionele toetsing introduceren. Omdat hij daarmee de rechten van de burgers wenst te waarborgen. Die fundamentele rechten van de burgers worden echter nu al gewaarborgd. Weliswaar mogen onze rechters bepaalde wetten niet aan de Grondwet toetsen, maar ze kunnen dezelfde wetten wel toetsen aan mensenrechtenverdragen.

Inlichtingenplicht
Omtzigt wil ook een rechterlijke toetsing aan artikel 68 van de Grondwet. Artikel 68 van de Grondwet verplicht ministers en staatssecretarissen om gevraagde inlichtingen aan de Kamer te verschaffen, de zogeheten inlichtingenplicht. Omtzigt zei tegen Nieuwsuur dat een meerderheid in de Kamer soms verhindert dat het kabinet inlichtingen verschaft aan de Kamer. Hij zegt eigenlijk het volgende: ik, Pieter Omtzigt, wil informatie over een zaak, maar een meerderheid van de Kamerleden stemt tegen, waardoor ik (Omtzigt) die inlichtingen niet krijg.

Daarvoor heeft Omtzigt nu een oplossing gevonden: de rechter. Dan kan Omtzigt een beroep doen op de rechter (constitutioneel hof). Die rechter moet dan de meerderheid van de Kamer negeren om Omtzigt zijn zin te geven. Hier beperkt Omtzigt de macht van de volksvertegenwoordigers middels een niet gekozen rechter. Terecht zei Caroline van der Plas (BBB) dat Omtzigt ruikt naar D66. Omtzigt heeft kennelijk meer vertrouwen in de rechter dan in de Kamerleden, en dus in de kiezers. Omtzigt heeft moeite met tegenstemmen.

Spelregels
De nieuwe bestuurscultuur van Omtzigt bestaat dus uit een rechterlijke macht en een zakelijke premier. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat we na alle ellende met het Urgenda-arrest van de Hoge Raad op iemand gaan stemmen die de bevoegdheden van de rechterlijke macht wil uitbreiden en die van de Kamer inperkt. Omtzigt aanvaardt kennelijk de spelregels van de democratie niet: wanneer je een meerderheid niet kan overtuigen van de juistheid van je voorstel, moet je met hen in gesprek om hen te overtuigen. De ultieme grondslag van onze democratie ligt bij de kiezer.

Bij gebrek aan argumenten zegt Omtzigt tegen journalisten dat ook de Staatscommissie onder leiding van Johan Remkes een constitutioneel hof heeft voorgesteld. Dat rapport is niets meer dan een advies met verschillende scenario’s. Remkes heeft ook een rapport over stikstof uitgebracht. Dat rapport is onuitvoerbaar gebleken. Kamerlid Omtzigt kan zijn eigen verantwoordelijkheid niet ontlopen door naar een rapport te wijzen.

Omtzigts wantrouwen in de Tweede Kamer is zorgwekkend. In het Nederland van Omtzigt ligt de politieke macht niet bij de kiezer, maar bij de rechter.
+2
Albert Altena
@Melkveehoudernh Ik denk dat als NCS de grootste wordt. Ze Mona van BBB premier laten worden.
kanniewaarzijn
@Albert Altena Dat lijkt me een uitstekend idee.
+2
kanniewaarzijn
Quote Reactie van @Melkveehoudernh:
Omtzigt zei tegen Nieuwsuur dat een meerderheid in de Kamer soms verhindert dat het kabinet inlichtingen verschaft aan de Kamer. Hij zegt eigenlijk het volgende: ik, Pieter Omtzigt, wil informatie over een zaak, maar een meerderheid van de Kamerleden stemt tegen, waardoor ik (Omtzigt) die inlichtingen niet krijg.Daarvoor heeft Omtzigt nu een oplossing gevonden: de rechter. Dan kan Omtzigt een beroep doen op de rechter (constitutioneel hof). Die rechter moet dan de meerderheid van de Kamer negeren om Omtzigt zijn zin te geven. Hier beperkt Omtzigt de macht van de volksvertegenwoordigers middels een niet gekozen rechter.

Dit stuk is natuurlijk onzin! Zoals het nu gaat is de meerderheid van de Tweede Kamer coalitievertegenwoordiger en geen volksvertegenwoordiger. M.a.w: Deze coalitievertegenwoordigers beschermen de regering en niet het volk. De parlementaire democratie functioneert dus niet zoals die zou moeten functioneren.
« Terug naar discussielijst

De beste boeren staan aan wal

Hebben de trefwoorden druk , wetenschap , wit en nieuw geen geheimen voor jou? Dan kunnen we jouw kennis en inzicht goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste reactie naar boven borrelt.. Jouw kennis en inzicht m.b.t. de agrarische sector kunnen deze site nét dat beetje beter maken. Maak ook een (gratis) account aan!